بطحایی مطرح کرد:

ناکارآمدی مدیران، عامل شکست طرح پیشرفت نظام آموزشی/ راه‌اندازی سیستم پایش 3 ماه یک‌بارِ مدیران مدارس

وزیر آموزش و پرورش گفت: عدم شایستگی مدیران آموزشی مهمترین دلیل ناکامی وزارت آموزش و پرورش در 40 سال گذشته است.

ناکارآمدی مدیران، عامل شکست طرح پیشرفت نظام آموزشیبه گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛  سیدمحمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش در دوره آموزشی تامین مدرسی راهبران، برنامه تعالی مدیریت مدرسه، در تشریح راه حل‌ها در زمینه حل عقب‌ماندگی در پیشبرد سند تحول در اموزش و پرورش گفت: با وجود تنگناهای اقتصادی که همواره برای ما مشکل آفرین بوده است اولین مولفه تاثیرگذار در این طرح، ارتقای شایستگی مدیران آموزشی است.

لزوم ارتقای شایستگی مدیران آموزشی

بطحایی با بیان اینکه اگر شایستگی مدیران ارتقا نیابد ما در اجرای سند تحول در آموزش و پرورش موفق نخواهیم بود اظهار کرد: ناکارآمدی مدیران آموزشی، یکی از مهمترین عوامل شکست و ناکامی چنین طرح‌هایی است که برای پیشرفت نظام آموزشی طی 40 سال گذشته به اجرا گذاشته شده است.

تفویض اختیارات به مدارس از مهمترین راهکارهای اجرای سند تحول در آموزش و پرورش

وی با اشاره به اهمیت مدارس در اجرای سند تحول در آموزش و پرورش گفت: ما باید در بحث تقیض اختیارات به مدارس اقدامات موثرتری را انجام دهیم؛ ادارات مناطق، استان و ستادهای وزارت آموزش و پرورش باید کم رنگ شود.

وزیر آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: متاسفانه امروز اهمیت مدیر منطقه بسیار بیشتر از مدیر مدرسه است؛ اهمیت مدیر استان بسیار پررنگ‌تر از مدیر منطقه است، اگر می خواهیم در اجرای طرح تعالی مدیر مدرسه و سند تحول در آموزش و پرورش موفق شویم باید این هرم معکوس شود، باید مدیران مدارس مهمترین و موثرترین کارمندان وزارتخانه باشند.

تعالی مدیریت در گرو کاهش تاثیر اداره‌ها

بطحایی افزود: برنامه تعالی مدیریت به نتیجه نخواهد رسید مگر تاثیر ادارات کاهش یابد، اگر صحبت از کاهش تمرکز و چابک‌سازی ادارات می‌کنیم برای این است که وقتی در سیستم نظام آموزش یک چنین لایه اداری قطوری داریم مدرسه نمیتواند نفس بکشد.

لزوم وجود نظام کنترل کیفت برای ارزیابی مدیران آموزشی

وی در خصوص سومین راهکار موفقیت در رسیدن به اهداف سند تحول در آموزش و پرورش گفت: امروز ما از نبود یک نظام کنترل و کیفیت که بتواند پیشرفت و یا پس رفت مدیران آموزشی را به صورت دقیق ارزیابی کند محروم هستیم؛ دولت 36 هزار میلیارد تومان در اختیار بخش هزینه‌ای وزارت آموزش و پرورش قرار داده است اما سیستمی نداریم که بتواند ارزیابی کند که با این بودجه چه میزان در پیشبرد سند تحول موفق بوده ایم.

وزیر آموزش و پرورش در ادامه خاطر نشان کرد: در سند تحول در آموزش و پرورش آمده است؛ «مدرسه کانون تربیت محلی باشد» اگر قرار است محله مدرسه کانون اصلی تربیت کودکان و نوجوانان قرار گیرد؛ مدرسه باید دارای آرمان اختصاصی باشد.

 بطحایی در ادامه با طرح این سوال که واقعا چقدر از 150 هزار مدرسه ما مطابق سند تحول عمل می‌کنند؟ گفت: ان شاءالله از 2 ماه دیگر اختیارات لازم به مدیران مدارس تفویض می‌شود؛ می‌دانم این طرح مشکلاتی دارد، این طرح ممکن است دلخوری همکاران را به همراه بیاورد، قطعا برخی از همکاران ما از اجرای این طرح خوشحال نمی‌شوند اما ارزیابی دقیق عملکرد مدیران ضروری است.

وی یادآور شد: سامانه کنترل و نظارت مدیران آموزشی به زودی طراحی می‌شود و ما هر 3 ماه یکبار نتایج آن را به اطلاع مدیر مدرسه، مدیر منطقه و مسئولان استانی خواهیم رساند؛ این سامانه بدین منظور است که بدانیم رتبه یک مدرسه نسبت به سه ماه قبل چه میزان پیشرفت و یا پس‌رفت داشته است.

در حاشیه  این مراسم رونمایی از 2 کتاب برنامه تعالی مدیریت مدرسه و روایت تعالی مدیریت مدرسه برگزار شد.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
م
۱۳:۵۴ ۰۶ آبان ۱۳۹۶
سلام
من یک معلم تازه کارم و می بینم که بعضی از مدیر ها از انجام روش فعال تدریس و استفاده از وسایل کمک آموزشی در کلاس درس خود داری می کنند
Iran (Islamic Republic of)
داداش
۲۲:۰۱ ۰۶ آبان ۱۳۹۶
یعنی چی ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۹ ۰۶ آبان ۱۳۹۶
بسیار عاالی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۹ ۰۴ آبان ۱۳۹۶
کتابها کلی مطالب دارند و حجم زیاد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۴ ۰۴ آبان ۱۳۹۶
یعنی چی
Iran (Islamic Republic of)
داداش
۱۹:۲۱ ۰۳ آبان ۱۳۹۶
پس جناب وزیر استغفا بدهید!!خودتون خوبه به نتیجه رسیدید!
آخرین اخبار